BOHEMIA DIVIDE 2020 aneb dnem a hlavně nocí na sever
13. 10. 2020
Bohemia Divide 2020, to je název jednoetapového závodu bez podpory, který se letos podařilo organizátorům vmezeřit téměř za 5 minut 12 před uzavírání a rušení všech sportovních událostí podobného charakteru, které způsobil zákeřný koronavirus. Závod tradičně startoval z nejjižnějšího koutu ČR ve Vyšším Brodě a s tím nejsevernějším ve Vandsdorfu jej spojovala 770 km dlouhá trasa s převýšením až 16 km. Na cestě čekalo závodníky několik vrcholů včetně posvátné hory Říp a hory Ralsko, nejvyššího vrcholu České tabule nebo Údolí ‚tisíce‘ brodů v úseku Rokycany – Kladno. Projeli i přes památný Budeč nebo areálem bývalých kladenských hutí POLDI, aby nakonec zakončili svou pouť před branami pivovaru Kocour ve Varnsdorfu.
A protože spánek je u tohoto typu závodů zbytečný komfort, jelo se i v noci, což se neobešlo bez pořádných světel na kolo. Zdá se, že v drsných podmínkách závodu dala řada účastníků přednost značce Fenix a s přibývající tmou se v poli závodníků začala rozsvěcet jedna Fenixka za druhou a to jak cyklosvítilny, tak čelovky.
Čelovka Fenix HM50R se chystá do akce
Fenix BC30 V2.0 v ideální poloze na řídítkách
Čelovka Fenix HM61R Amber potvrdila svou univerzálnost. Objevovala se jak na přilbách, tak na řídítkách
Oblíbené home made řešení, tentokrát s čelovkou Fenix HP25R
Navíc počasí se rozhodlo, že podzim je nejlépe zahájit právě se startem závodu, takže každý, kdo si liboval v dešti, plískanicích a nepohodlí dostal vrchovatě vše po čem toužil.
My jsme se nejvíce zaměřili na dvě želízka v ohni v podobě našich ambasadorů Aleše Zavorala a Jakuba Vlčka. Aleš je příznivec silnějších svítilen, přestože jejich výkon užívá z rozmyslem a v přehledných úsecích má zapnuto na nižší režimy. Proto jsme ho vybavili dvojkovou verzí Fenix BC30. Jakub přeci jen gramaří o něco více a proto vyrazil na trať s lehčí i když méně výkonnou BC21R, která je nyní dostupná v upgradované variantě BC21R V2.0.
Dobrodruzi s Fenixem, Aleš Zazvoral a Jakub Vlček
Čekali jsme nelítostný bratrovražedný boj, ale nakonec k němu nedošlo. Alešovi štěstí nepřálo a po 250 km odstoupil ze závodu kvůli upadlé klice. „Špatně jsem ty kliky asi dotáhl, povolily, udělal se vakl, vyžvejkal závit a klika upadla resp. zůstala viset na tretře.“
A klika je v háji
Dál tedy pokračoval jen Jakub. A jeho motivace, vzhledem k tomu, že je sládkem Budějovického Budvaru, byla zcela pochopitelná :-) „Do Kocoura na jedno! Aneb pivo, na které jsem se těšil tři dny … Jaký bys chtěl větší zážitek, než tři dny bez spánku v zimě a v dešti bez spacáku šlapat 770 km terénem? Za cílové pivo to prostě stojí! Uděláš něco pro svoje zdraví, poznáš lán koronou nezavřeného světa a porovnáš pocity se stavy na lehkých drogách. Tak co chceš víc? Zlatý prase z toho nebude, leda labuť. Vždyť stačí tak málo – vezmi si kolo, pršiplášť a baterku, do kapsy strč 30 deka tlačenky, chleba s máslem a lahváče na horší časy a uháněj na sever, v Kocourovi už na Tebe čekají.“
Do Kocoura na jedno
Jakub vezl klasickou kombinaci čelovky připnuté na helmě a světla na hrazdě. Ke zmiňované BC21R svou přilbu vybavil Fenix HM61R Amber. „Co se umístění týče, světlo na hrazdě je fajn, že nesvítí do obličeje, když jdete ze sedla. Na druhou stranu se blbě přepíná v terénu (to by řešilo dálkové ovládání, jaké je u silnějších modelů).“ Ukázalo se, že problémem může být mlha, kterou je lépe podsvítít. „Čelovka neměla šanci, nebylo nic vidět. Z řídítek to bylo lepší, ale se svítilnou v podvěsu nebo dokonce na vidlici by bylo vidět ještě lépe.“
A jak to bylo se zdroji pro světla? Jakub si nabalil 5 Li-ion akumulátorů 18650 o kapacitě 3500 mAh. Byl přesvědčen, že je to až dost a první noc příliš nešetřil. Na řídítkách měl neustále 1 – 2 stupeň a na čelovce 2-3. „ Kolem čtvrté hodiny ranní jsem měnil akumulátory, tudíž jsem spotřeboval polovinu kapacity na první noc ze tří. Byla dost zima, počítal jsem samozřejmě s dobíjením, ale vybíjení bylo rychlejší, než jsem čekal.“
Jakub proto nasadil úspornější model. Do kopce jezdil jen s jednou svítilnou a při tlačení do kopce svítil „jen“ na nejnižší režim čelovky a nakonec mu zbyl ještě jeden zcela nabitý akumulátor.
„Takhle jsem si hrál s kombinací světel. Je třeba brát na zřetel, že při únavě je i v přehledném terénu potřeba větší osvětlení.“
Tlačení:
- řidítka 0 - 100 lumenů
- čelovka 50 - 150 lumenů
Jízda do kopce:
- řidítka 0 - 100 lumenů
- čelovka 150 lumenů
nebo
- řidítka 100 lumenů
- čelovka 0 lumenů
Normální rychlost po silnici:
- řidítka 100 lumenů / zvýšená 200 lumenů
- čelovka 0 - 150 lumenů
Terén rovina:
- řidítka 100 lumenů
- čelovka 150 - 400 lumenů
Terén sjezd:
- řidítka 200 - 380 lumenů
- čelovka 150 - 400 lumenů
Mlha:
- řidítka 100 - 380 lumenů
- čelovka 0 lumenů
Jakub nakonec dojel na 3. místě, naštěstí v časech otvíračky, takže došlo i na orosený půlitr svrchně kvašeného Kocoura. :-)